قیر اصلاح شده به عنوان قیر اصلاح شده با پلیمر یا آسفالت لاستیکی نیز شناخته می شود. در صنعت بام معمولاً ” بیت مد ” نامیده می شود.

در حالی که کلمه “قیر” از نظر فنی می تواند به سطح آسفالت یا قیر ذغال اشاره داشته باشد ، “قیر” به معنای “آسفالت بام” در اروپا است ، جایی که قیر اصلاح شده اختراع و برای اولین بار تصویب شد. گام قطران زغال سنگ در تولید بیت مد استفاده نمی شود.

قیر اصلاح شده یک محصول بام مبتنی بر آسفالت است. با سایر محصولات سقفی مبتنی بر آسفالت مانند سیمان بام آسفالت ، ماستیک ، برش آسفالت ، روکش آسفالت و … سازگار است.

این امر به دلیل داشتن تنوع محصولات آسان برای استفاده در سقف آسفالت ، در هنگام تعمیر و نگهداری و تعمیرات ، آن را نسبت به انواع دیگر سقفها برتری می بخشد.

چگونه قیر اصلاح شده ساخته می شود

بیت مد از ترکیب آسفالت خام با مواد افزودنی پلیمری (پلاستیک یا لاستیک مصنوعی) تولید می شود که دوام ، مقاومت و انعطاف پذیری آسفالت را افزایش می دهد.

قیر اصلاح شده در مقایسه با آسفالت اصلاح نشده مورد استفاده در سقف های ساخته شده ، مقاومت و انعطاف پذیری یکنواخت تری را در دامنه وسیع تری از دما حفظ می کند.

سقف اصلاح شده قیر در ورق هایی تولید می شود ، لایه هایی از آسفالت اصلاح شده روی پارچه تقویت کننده وجود دارد. پارچه تقویت کننده یا از فایبرگلاس یا از پلی استر یا از ترکیب این دو ساخته شده است.

ورقهای بیت مد تمام شده به طور معمول 39 اینچ (1 متر) عرض دارند و به صورت رول فروخته می شوند. طول رول ها معمولاً بین 25 فوت و 33 فوت (10 متر) است.

وزن و ضخامت سقفهای اصلاح شده قیر

ورقهای مختلف قیر اصلاح شده معمولاً بین 120 میل (3.05 میلی متر یا 0.12 اینچ) تا 180 میل (4.6 میلی متر یا 0.18 اینچ) ضخامت دارند.

یک ورق معمول سقف اصلاح شده قیر حدود 1.1 پوند وزن دارد. در هر فوت مربع

اکثریت قریب به اتفاق غشاهای سقفی اصلاح شده قیر دارای دو شکل ، یک ورق پایه و یک ورق کلاهک هستند. بنابراین غشا سقف قیر اصلاح شده متوسط ​​(با احتساب سایر اجزای سیستم سقف) حدود 300 میل (7.62 میلی متر یا 0.3 اینچ) ضخامت و وزن آن در حدود 2.2 پوند بر فوت مربع است.

انواع قیر اصلاح شده

به قیر اصلاح شده با توجه به نوع پلیمر اضافه شده به آسفالت گفته می شود.

اگرچه آسفالت سقف با اصلاح کننده های دیگری مانند SEBS (استایرن اتیلن بوتادین استایرن) در دسترس است ، غشاهای سقفی قیر اصلاح شده تقریباً به طور انحصاری با استفاده از یکی از دو نوع ماده افزودنی تولید می شوند: APP (پلی پروپیلن آتاک) یا SBS (استایرن بوتادین استایرن).

تفاوت در ساختار شیمیایی و خصوصیات فیزیکی بین دو نوع قیر اصلاح شده ، آنها را کمی بیشتر یا کمتر از نوع دیگر مناسب برای استفاده در هر سقف مشخص می کند.

تفاوت اصلی این است که قیر اصلاح شده با APP در آب و هوای گرمتر و قیر اصلاح شده با SBS در آب و هوای سرد ترجیح داده می شود.

هیچ قانونی وجود ندارد که فقط به دلیل دمای محلی به استفاده از یک نوع و نه نوع دیگر نیاز داشته باشد. ملاحظات دیگر ممکن است در مورد نصب خاص سقف نقش داشته باشد. هر دو نوع قیر اصلاح شده را می توان در هر کجا که از بیت mod برای بام استفاده می شود ، یافت.

هر دو نوع ورق قیر اصلاح شده تقریباً یکسان به نظر می رسند و شما فقط با مشاهده یا دست زدن به مواد نمی توانید تفاوت را تشخیص دهید.

APP اصلاح شده قیر

قیر اصلاح شده توسط APP کشش کمتری دارد اما نسبت به SBS اصلاح شده قدرت بیشتری دارد و مقاومت بالاتری در برابر اشعه ماورا بنفش و دمای بالا دارد. قیر اصلاح شده توسط برنامه نباید در آسفالت گرم نصب شود (روش گرم كردن گرم). وقتی از این طریق استفاده می شود به درستی ذوب و پیوند نمی شود.

قیر اصلاح شده توسط SBS

قیر اصلاح شده SBS نسبت به اصلاح شده با APP کشش بیشتری دارد و در دماهای سرد به همان اندازه شکننده نمی شود. قیر اصلاح شده SBS را می توان در آسفالت گرم غیر اصلاح شده نصب کرد. از نظر تاریخی ، این محبوبیت بیشتر می شود زمانی که تنها گزینه نصب دیگر استفاده از مشعل است که برای ذوب شدن آسفالت در زیر ورق نیاز به استفاده از شعله های باز دارد.

سطح برای بام اصلاح شده قیر

آسفالت محافظت نشده در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید آسیب پذیر است. تابش اشعه ماورا بنفش مولکول های هیدروکربن با زنجیره طولانی را که به آسفالت استحکام و دوام می بخشد ، تجزیه می کند. این موضوعی است که در تمام مصالح بام مبتنی بر آسفالت مشترک است.

برای اینکه سقف بر پایه آسفالت برای مدت زمان قابل قبولی انجام شود ، باید از آنها در برابر آفتاب محافظت شود. به همین دلیل است که زونا های آسفالت با گرانول های سرامیکی پوشانده می شوند ، و این دلیل اصلی این است که سقف های ساخته شده دارای سطح ماسه هستند.

سه نوع اصلی از سطح قیر اصلاح شده وجود دارد:

قیر اصلاح شده با سطح گرانول

گرانولهای معدنی پوشش داده شده با سرامیک در سطح بالای ورقهای اصلاح شده کلاه قیر (لایه بالایی غشای چند لایه) در کارخانه ، مانند زوناهای آسفالت یا سقف رول ، تعبیه شده است. این کاملاً متداول ترین سطح برای بام بیت mod است.

این گرانولها غالباً دارای سایه ای از خاکستری هستند ، اما رنگ های سفارشی در آن موجود است و گرانول های برنز ، قهوه ای ، سیاه یا سفید معمول هستند.

قیر اصلاح شده با روکش فویل

فویل فلزی به سطح بالای ورق درپوش ورقه ورقه می شود. در کارخانه فویل آلومینیوم اغلب استفاده می شود ، اما فویل مس و فولاد ضد زنگ نیز استفاده می شود.

قیر اصلاح شده با روکش فویل اغلب به عنوان ماده چشمک زن در سقف های بیت مد استفاده می شود که برای بقیه سقف از قیر اصلاح شده با سطح گرانول استفاده می شود. این به دلیل افزایش قرار گرفتن در معرض آفتاب ناشی از چشمک زن عمودی (عمدتا) نسبت به سطح مسطح سقف است.

در حالی که گرانول ها با گذشت زمان از بین می روند ، و به تدریج آسفالت را در معرض تابش بیشتر نور خورشید قرار می دهند ، فویل چند لایه به طور کلی محافظت کامل در برابر اشعه ماورا بنفش را برای عمر سقف ایجاد می کند.

بیت مد با روکش فویل نسبتاً گران است و فویل از پس رفت و آمد پا بر نمی آید.

قیر اصلاح شده روکش دار

پوشش سقف معمولاً پس از نصب سقف اعمال می شود ، اگرچه پوشش های انعکاسی سقفی کارخانه ای معمولتر می شوند زیرا تولید کنندگان سعی می کنند تقاضای سقف بازتابنده را به دلیل تغییر کد انرژی و نیازهای LEED برآورده کنند.

هنگام استفاده از پوشش سقف بر روی یک سقف قیر اصلاح شده بدون پوشش ، آماده سازی کاملاً دقیق سطح لازم است. قیر اصلاح شده ، روکش و همچنین آسفالت اصلاح نشده را در خود نگه نمی دارد.

هنگامی که از بین رفتن گرانول ها در سقفی با سطح گرانول محسوس می شود و آسفالت قسمت هایی از سقف در معرض دید قرار می گیرد ، روش معمول نگهداری سقف استفاده از پوشش سقف در آن قسمت های سقف است.

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *