ایزوگام بر اساس ماده اصلی تشکیل دهنده آن به دو نوع تقسیم می‌شود:
۱. ایزوگام پلیمری با استفاده از قیر خالص ۷۰–۶۰: عنصر اصلی در این نوع ایزوگام قیر خالص ۷۰–۶۰ بوده و دارای کیفیت بسیار بالایی در مقایسه با ایزوگام دمیده است. قیر خالص ۷۰–۶۰ از پالایش نفت خام به دست می‌آیند. در اثر حرارت دادن نفت خام، بنزین، حلالهای نفتی، نفت چراغ، نفت گاز و سایر روغنهای سبک آن در برجهای تقطیر پالایشگاه جدا شده و در گرمای بیش از حدود ۳۸۰ درجه (در فشار عادی) قیر آن به جا می‌ماند که به صورت جامد یا نیمه جامد است. قیرهای خالص، با درجه نفوذشان نامگذاری شده‌اند. قیر ۶۰/۷۰ در آب‌بندی بام به مصرف می‌رسد.
مواد مورد نیاز جهت ساخت ایزوگام پلیمری: قیر خالص ۷۰–۶۰، پلی آستر، تیشو، لایه آلومینیم ۱۴ الی ۱۶ میکرون، پلاستیک پشت لایه ایزوگام، پودر تالک، مواد APP درجه ۱ و ۲، پوشال گونی پلاستیکی
جهت تولید این گونه ایزوگام قیر خالص ۷۰–۶۰ و سایر مواد اولیه ذکر شده در جدول یک وارد میکسر ساخت پلیمر می‌گردد. در میکسر مواد ذکر شده میکس و پخته می‌شود. خروجی میکسر، مایعی به نام پلیمر ایزوگام می‌باشد. پلیمر ایزوگام در دستگاه خط تولید تبدیل به لایه ایزوگام می‌گردد.
۲. ایزوگام دمیده با استفاده از نفت کوره (مازوت): عنصر اصلی در این نوع ایزوگام قیر دمیده است و به نسبت ایزوگام پلیمری کیفیت پایین‌تر و عمر کم تری دارد.

ایزوگام در شهرک غرب
قیر دمیده: قیر دمیده از دمیدن هوای داغ به مازوت به دست می‌آید. در این فرایند، هوای داغ با دمای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد توسط لوله‌های سوراخ‌دار به محفظه حاوی مازوت دمیده می‌شود. در اثر انجام این فرایند، اتم‌های هیدروژن موجود در مولکول‌های هیدروکربورها، با اکسیژن هوا ترکیب می‌شود و با تشکیل آب، عمل بسپارش اتفاق می‌افتد. قیر دمیده نسبت به قیر خالص دارای درجه نفوذ کمتری است، درجه نرمی بیشتری دارد و حساسیت کم تری نسبت به تغییرات دما دارد. این نوع قیر بیشتر در ساختن ورق‌های پوشش بام، باتری اتومبیل و اندودکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. علامت اختصاری قیر دمیده R می‌باشد. مثلاً قیر۸۰/۲۵ R به معنای قیر دمیده با درجه نرمی ۸۰ و درجه نفوذ ۲۵ می‌باشد.
مواد مورد نیاز جهت ساخت ایزوگام دمیده:قیر دمیده، پلی آستر، تیشو، لایه آلومینیم ۱۴ الی ۱۶ میکرون، پلاستیک پشت لایه ایزوگام، پودر تالک
برای تولید این نوع ایزگام مازوت وارد برج تقطیر شده و پس از عمل بسپارش، تبدیل به قیر دمیده می‌گردد. لازم به ذکر می‌باشد که قیر دمیده تولید شده نیاز به افزایش هیچ ماده‌ای ندارد و مستقیماً وارد دستگاه خط تولید ایزوگام می‌گردد.
تقسیم‌بندی ایزوگام بر شکل ظاهری و برش روی آن:
ایزوگام عادی (با عرض یک متر و رول‌های ده متری): این نوع ایزوگام برای مردم شناخته شده است و با لایه‌های مختلف و روکش‌های متنوع ساخته می‌شود.

ایزوگام پشم شیشه ایران در کرج
ایزوگام برش خورده (ایزوشینگل): این نوع ایزوگام با برش‌های خاص و زیبا به منظور عایق نمودن شقف‌های شیروانی جهت عایقکاری بهمراه زیبایی ظاهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تقسیم‌بندی ایزوگام بر اساس نوع لایه‌های به کار رفته (تیشو و پلی آستر):
ایزوگام تک لایه (شامل پلی استر دوخته): این نوع ایزوگام به نسبت نوع دو لایه ظریف تر و قابلیت انعطاف بیشتری را دارد.
ایزوگام دو لایه (شامل تیشو و پلی استر): این نوع ایزوگام ضخیم‌تر از نوع تک لایه بوده و دارای استحکام بیشتری می‌باشد.
تقسیم‌بندی ایزوگام بر اساس پوشش روی آن:
ایزوگام با روکش آلومینیم: با توجه به روکش آلومینیمی، این نوع ایزوگام در جاهایی که در تابش نور مستقیم آفتاب است کاربرد زیادی دارد.
ایزوگام بدون روکش آلومینیم: این نوع ایزوگام بیشتر جهت عایق کاری سرویس‌های بهداشتی، پی و… به کار می‌رود.
ایزوگام با روکش سنگریزه: این نوع ایزوگام بیشتر در جاهایی با تردد بالا به کار می‌رود که با توجه ره رنگی بودن سنگریزه‌های آن جلوه بصری زیبایی ایجاد می‌کند.

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *