ایزوگام جنت دلیجان

وکیوم باتوم چیست؟

وکیوم باتوم یا vb ماده اولیه تولید انواع قیر و نفت کوره است ، 70 درصد ماده اولیه نفت کوره نیز vb است، طبق آمار بیش از 90 درصد تولید نفت کوره کشور در نیروگاه‌ها به عنوان سوخت استفاده می‌شود و در صد ناچیزی نیز جهت تولید قیر اکسیده (دمیده) بکار می رود .

آنالیز وکیوم باتوم

RESALT TEST METHOD TEST NO
1.189 ASTM –D3289 Specific gravity @ 25/25 C 0 1
3 ASTM –D5 PENETRATION @ 25C0 , 10-1 2
76.5 ASTM –D36 SOFTENING POINT. C0 3
0.5 ASTM –D113 DUCTILITY@ 25 C0 ,CM 4
—— ASTM –D6 LOOS ON HEALTING, WT% 5
—— ASTM –D5/D6 HEAFING% 6
—— ASTM –D92 FLASH POINT C0 7
69.3 ASTM –D-4 SOLU BILITY IN CS2, WT% 8
10.6 ASTM –D482 ASH CONTENT WT% 9
————————————

جهت تماس با شماره های زیر اقدام نمایید:

09123495288 – 09353495288

ایزوگام نمونه دلیجان
وکیوم باتوم

محصول ته مانده (Bottom Product)
ماده ای که از پایین برج خارج می شود ته مانده یا محصول انتهایی (Bottom) نام دارد و معمولا غنی از جزء یا اجزائ سنگین تر (که از نقطه جوش بالاتری برخوردار می باشند) است .
این ماده با نام اختصاری vb نامیده میشود که پایه تولید انواع گرید قیر می باشد.

در ادامه به تشریح کاربرد vb در تولید انواع گرید ها و قیر های فرمولی با فرمولهای تولید خواهیم پرداخت .
@ Industry Bitumen نفت ، قیر ، عایق:
در اثر دمیدن هوا به خوراک وکیوم باتوم vb انواع گرید های مختلف قیر را می توان تولید نمود .
این گرید ها به قیر پالایشگاهی معروفند .
مشهور ترین و پرکاربرد ترین نوع قیر از این گروه قیر 60/70 می باشد.

چگونه قیر تولید می شود ؟

به منظور تولید قیر وکیوم باتوم را در واحد تولید قیر پس از گرم کردن در پیش گرم و انتقال به برج پخت و تولید قیر تحت عملیات هوادهی قرار می دهند. دمای وکیوم باتوم را در داخل برج تولید قیر به ۲۴۰ تا ۳۲۰ درجه سانتی گراد رسانده و عبور هوا از داخل وکیوم باتوم در این دما باعث می شود که یک فرآیند اکسایش اتفاق بیفتد و در نتیجه فرآیند هوادهی باعث می شود خواص ته مانده بهبود یابد. مهم ترین اثری که دمیدن هوا بر روی وکیوم باتوم دارد، تبدیل شدن مولکولهای سبک مالتن به مولکولهای سنگین تر یعنی آسفالتن است. این تبدیل باعث کاهش درجه نفوذ قیر و افزایش نقطه نرمی قیر می شود.

جهت تماس با شماره های زیر اقدام نمایید:

09123495288 – 09353495288

ایزوگام در وردآورد

آشنایی با انواع گرید های قیر

قیر ۶۰/۷۰ :

قیری است که از طریق انجام فرآیند اکسیدآسیون بر روی وکیوم باتوم (ماده اولیه تولید قیر که از ته مانده برج تقطیر در خلاء پالایشگاه های نفت گرفته می شود) در واحد های قیر سازی به دست می آید به نحوی که درجه نفوذپذیر ی آن بین ۶۰ تا ۷۰ دهم میلیمتر قرار دارد.

قیر ۸۵/۱۰۰ :

قیری است که از طریق انجام فرآیند اکسیدآسیون بر روی وکیوم باتوم در واحد های قیر سازی به دست می آید به نحوی که درجه نفوذپذیر ی آن بین۸۵ تا ۱۰۰باشد.

قیر ۴۰/۵۰:

قیری است که از طریق انجام فرآیند اکسیدآسیون بر روی وکیوم باتوم در واحد های قیر سازی به دست می آید به نحوی که درجه نفوذپذیری آن بین ۴۰ تا ۵۰ باشد.

قیر ۸۵/۲۵:

مخلوط دو ماده اولیه وکیوم باتوم(VB ) و وکیوم سلابس(VS ) را در راکتورهای تولید قیر تحت فشاری خاص و دمائی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد هوادهی می کنند تا اتمهای هیدروژن موجود در مولکولهای قیر با اکسیژن هوا ترکیب شود و با ایجاد واکنشهای پلیمریزاسیون هیدروکربورهای سنگین تری به دست آید که درجه نفوذ کمتر و نقطه نرمی بیشتری نسبت به قیر خالص اولیه داشته باشد. این نوع از قیرها درجه نرمی آن ۸۵ و نفوذپذیری آن ۲۵ می باشد.

قیر۹۰/۱۵:

مخلوط دو ماده اولیه وکیوم باتوم و وکیوم سلابس را در راکتورهای تولید قیر تحت فشاری خاص و دمائی ما بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد هوادهی می کنند تا اتمهای هیدروژن موجود در مولکولهای قیر با اکسیژن هوا ترکیب شود و با ایجاد واکنشهای پلیمریزاسیون هیدروکربورهای سنگین تری به دست آید که درجه نفوذ کمتر و نقطه نرمی بیشتری نسبت به قیر خالص اولیه داشته باشد. این نوع از قیرها درجه نرمی آن ۹۰ و نفوذپذیری آن ۱۵ می باشد.

جهت تماس با شماره های زیر اقدام نمایید:

09123495288 – 09353495288

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *