چگونگی افزایش طول عمر ایزوگام دارای  راهکار های مختلفی است که ما قصد داریم در ادامه ی این مطلب به طور کامل به بررسی آن ها برای شما عزیزان بپردازیم.

در واقع ایزوگام ها از مواد اولیه با کیفیتی همچون قیر و الیاف مصنوعی ساخته شده است که نصابان ایزوگام کار با استفاده از حرارت مستقیم آن را بر روی سطوح مختلف نصب می کنند. البته در نظر داشته باشید که کلیه ی ایزوگام ها دارای طول عمر تقریبا مشخص شده ای هستند که با توجه به شرایط مختلف دمایی و محیطی متفاوت می باشد.

طول عمر انواع ایزوگام جدای از کیفیت آن ها به موارد دیگری همچون نحوه ی نگهداری از آن ها نیز بستگی داشته به طوری که نقش بسزایی در ماندگاری آن ها دارد.

بررسی عوامل موثر بر افزایش طول عمر ایزوگام

همان طوری که در بالا نیز اشاره کردیم عمر مفید ایزوگام ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این بخش ما قصد داریم به بررسی عوامل موثر بر افزایش طول عمر ایزوگام برای شما کاربران گرامی بپردازیم. این موارد مهم عبارتند از:

  • کیفیت ایزوگام

می توان گفت که مهم ترین عاملی که در طول عمر ایزوگام بسیار تاثیرگذار است، کیفیت ایزوگام می باشد. کیفیت این عایق ها با توجه به مواد اولیه ی به کار برده شده در ساخت آن ها مانند کیفیت قیر بستگی دارد. انواع ایزوگام هایی که به منظور ایزولاسیون سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، بر اساس کیفیتی که دارند در چندین درجه به نام ایزوگام های پلیمری، دمیده، دو لایه و تک لایه تفکیک می شوند.

  •  اجرای اصولی ایزوگام

از دیگر عوامل موثر در افزایش طول عمر ایزوگام ها اجرای اصولی آن ها می باشد. زیرا اگر شما بهترین و مشهور ترین ایزوگام را هم تهیه کنید در صورتی که به طور صحیحی، مطابق با استاندارد های تعریف شده پیاده سازی نشود، به این ترتیب از کیفیت و کارایی ایزوگام کاری شما کاسته و در نهایت نیز سبب کمتر شدن طول عمر عایق تان خواهد شد. پس رعایت کلیه نکات مربوط به نصب دقیق ایزوگام توسط نصابان ایزوگام کار مجرب از الزامات عملیات عایق بندی جهت افزایش طول عمر ایزوگام ها به شمار می رود.

  • نحوه صحیح نگهداری از ایزوگام

تمامی محصولات کاربردی به خاطر اینکه طول عمر بیشتری داشته باشند، نیاز به شیوه های صحیحی برای نگهداری از ان ها می باشد، از این رو ایزوگام ها نیز از این امر مستثنی نبوده و مستلزم یک شیوه درست اجرایی جهت استفاده مفید از آن ها است. مطمئنا شما با تهیه و راه اندازی یک عایق بدون نقص و درجه یک همواره به دنبال یادگیری شیوه های صحیح نگهداری از آن خواهید بود تا بدین صورت طول عمر بهینه ای داشته باشند.

  • شرایط دمایی محل اجرای ایزوگام

جهت افزایش هر چه بیشتر طول عمر ایزوگام ها محل مربوطه باید به طوری باشد که متناسب با نوع ایزوگام و روکش های استفاده شده در ساخت آن باشد. به این معنا که هر نوع ایزوگام باید در شرایط اقلیمی متناسب با خود به کار رود. از این رو آن مدل از عایق های رطوبتی که به منظور استفاده در شرایط آب و هوایی مناطق سردسیر ساخته شده اند را نباید در سطوح واقع در مناطق گرمسیر به کار برد. چرا که هر دمایی ایزوگام دارای شرایط و خصوصیات مربوط به خود را می طلبد.

نکات لازم برای افزایش طول عمر ایزوگام کدامند؟

در ادامه ی این مطلب ما می خواهیم کلیه ی نکات لازم برای افزایش طول عمر ایزوگام را برای شما کاربران عالی قدر بیان کنیم تا شما بتوانید با رعایت کردن آن ها طول عمر ایزوگام خود را افزایش دهید.

  • زیرسازی های اصولی برای ایزوگام کاری

یکی از موارد مهمی که در افزایش طول عمر مفید ایزوگام ها نقش چشمگیری دارد، انجام زیرسازی دقیق و به نوعی تنظیم صحیح شیب سطح زیر ایزوگام می باشد که در زمان اجرا توسط نصاب ایزوگام کار باید به آن توجه زیادی نمود.

  • نصاب ایزوگام کار متخصص

 میزان کارایی و تخصص نصاب ایزوگام کار، تأثیر بسزایی در کیفیت و طول عمر عایق شما خواهد داشت. در نتیجه چنانچه افراد نصاب ایزوگام کار، مهارت و تجربه کافی در این زمینه را نداشته باشند و آموزش نصب ایزوگام را به طور کامل ندیده باشند، به دنبال آن پیاده سازی ایزوگام شما را دچار مشکل کرده و به این ترتیب سبب طبله شدن و یا ایجاد شکاف هایی در عایق شما شده به طوری که عایق مربوطه عملکرد و قابلیت خود را از دست داده و طول عمر مفید آن کاهش می یابد.

  • استفاده از ایزوگام اصل

در عایق کاری سطوح مختلف، به منظور افزایش طول عمر ایزوگام، بهتر است از ایزوگام های اصل استاندارد با برندهای معتبر و شناخته شده استفاده گردد. در همین راستا بهتر است، برندهای درجه یک ایزوگام از مراکز معتبر و قابل اعتماد تهیه گردند تا بتوان از کیفیت آن ها اطمینان حاصل کرد.

  • به کارگیری ایزوگام مناسب شرایط اقلیمی هر منطقه

یکی از دیگر راه های افزایش طول عمر ایزوگام در سطوح مختلف استفاده از عایق های مناسب شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر می باشد. به طور مثال ایزوگام فویل دار که آن دسته از ایزوگام های دارای روکش آلومینیومی هستند، به منظور عایق کاری سطوحی از جمله پشت بام که زیر نور مستقیم خورشید قرار دارند، مناسب می باشد.

  • بهره مندی درست از ایزوگام

برای افزایش هر چه بیشتر طول عمر ایزوگام ها دقت داشته باشید که باید آن ها را به طور کاملا صحیح و اصولی استفاده نمود. به این ترتیب که هرگز وسایل سنگین را بر روی آن قرار نداده و یا از وارد کردن ضربه به سطح آن جلوگیری فرمایید، چرا که شما با سوراخ کردن و آسیب رساندن به ایزوگام موجب کاهش طول عمر مفید آن خواهید شد

طول عمر مفید ایزوگام چند سال است؟

با توجه به کلیه موارد گفته شده در بالا می توان این چنین نتیجه گرفت که افزایش طول عمر ایزوگام به ویژگی های آن از جمله جنس، کیفیت اجرای آن و همچنین کلیه ی روش نگهداری از ایزوگام و چگونگی بهره مندی از آن نیز بستگی دارد. ولی به هر حال کارشناسان ما در حالت معمولی و ایده آل عمر مفید ایزوگام ها را چیزی در حدود ۱۰ الی ۱۵ سال در نظر گرفته اند.

ولی این امکان نیز وجود دارد که گاها به علت موارد مختلفی سبب کاهش این میزان نیز شود. برای تشخیص پایان طول عمر ایزوگام خود می توانید به ایزوگام های کهنه و فرسوده توجه نمایید، بدین ترتیب چنانچه که نخ های لایه های رویی ایزوگام شما قابل مشاهده بوده به طوری که حالت براقی به خود گرفته باشند می توان گفت که عمر این عایق تمام شده و نیاز به تعویض مجدد دارد.

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *