به طور یقین یکی از جمله اصلی ترین مراحل مربوط به ساختمان سازی، عایق سازی ایمن، استاندارد و مناسب بر روی پشت‌ بام، دیوار ها، سقف و کف سرویس‌‌ های بهداشتی می باشد. بنابراین انتخاب یک ایزوگام مرغوب و با کیفیت و از همه مهم تر اجرای یک نصب صحیح و استاندارد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و اگر این کار به طور درستی انجام نشود، علاوه بر اینکه کاربردی برای مشتریان نداشته بلکه منجر به خطرات و خسارات احتمالی خواهد شد.

برای نصب و اجرای ایزوگام روش های متفاوتی وجود دارد. پهن نمودن رول های ایزوگام‌‌ به طور آزاد و یا اتصال کامل به سطوح زیرین، دو روش کلی جهت اجرای این عایق‌ های رطوبتی هستند. به طوری که در روش اول یعنی پهن کردن به صورت آزاد، تنها لبه‌‌ های ایزوگام به هم متصل بوده و کناره‌‌ های آن‌‌ ها با روش‌‌ های مخصوص دیگری به یکدیگر قفل می‌ شوند. روش دوم یعنی اتصال کامل با سطوح زیرین در ایران متداول تر می باشد. ما قصد داریم تا در ادامه این مقاله آموزش نصب ایزوگام را به طور کامل برای شما شرح دهیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

لوازم مورد نیاز برای اجرای ایزوگام

بر اساس اهمیت قابلیت نصب در کارایی و دوام ایزوگام، مطمینا به کار بردن ابزار و وسایل مناسب، اولین قدم جهت کیفیت کار اجرایی شما خواهد بود. بنابراین با توجه به این موضوع مهم‌ ترین قسمت آموزش نصب ایزوگام آشنایی با همین لوازم مورد نیاز برای اجرای ایزوگام می باشد که در ادامه به توضیح یکایک آن ها برای شناخت شما عزیزان می‌‌‌ پردازیم.

  • طناب و قرقره جهت انتقال ایزوگام

در صورتی که مکان مورد نظر برای نصب مجهز به آسانسور نبود، انتقال و جابجایی ایزوگام با طناب و قرقره صورت می گیرد، چرا که این روش مناسب‌‌ ترین گزینه جهت حمل ایزوگام‌‌ ها بوده و سریع تر از کارگر ها نیز این عمل انجام خواهد گرفت و حتی امکان افتادن و صدمه دیدن رول‌ های ایزوگام نیز با این کار کمتر می باشد.

  • کپسول گاز مایع مخصوص حرارت دادن ایزوگام

هر یک از کپسول های گاز مایع، به‌ طور متوسط قادر هستند تا حرارت و گرمای مورد نیاز برای 50 متر ایزوگام را تامین نمایند، که این میزان احتمال دارد بر مبنای شرایط آب‌‌ و هوایی، نوع ایزوگام و روش اجرای آن متغیر باشد. در روش اتصال کامل با سطح زیرین که در بالا نیز به آن اشاره شد، رول‌ های ایزوگام بر روی سطح مربوطه باز شده و پس از این که نصاب ایزوگام آن‌‌ ها را اندازه گیری نمود، به وسیله ی یک مشعل که به کپسول مایع وصل است، آن ها را حرارت و گرما داده پس به این ترتیب بر روی سطح پشت‌ بام چسبانده می شوند.

  • مشعل ایزوگام کار و یا چراغ شعله پخش‌ ­کن

مشعل به عنوان یکی از جمله ابزار های کاربردی برای آموزش نصب ایزوگام است که همراه با سرشیلنگ و شیلنگ سیمی‌‌ به کپسول گاز مایع متصل می‌ باشند. نحوه ی کار با مشعل یکی از فعالیت هایی است که ایزوگام‌ کار حتما باید با آن آشنایی کامل داشته باشد. به طور معمول مشعل‌ های موجود در بازار به دو شکل تک شعله و چند شعله برای فروش هستند. با گرما و حرارتی که مشعل به رول های ایزوگام انتقال می‌ دهد، موجب می‌ شود تا عایق مورد نظر ما به طور کامل بر روی سطح متصل شود.

  • کمچه و یا ماله بندکشی

بعد از نصب ایزوگام بر روی سطوح مورد نظر، نصاب با استفاده از ماله ی مخصوص خود، جوشکاری بند های ایزوگام را انجام می‌‌‌ دهد. این کار در آموزش نصب ایزوگام، اهمیت بسیار بالایی داشته و به وسیله ی کمچه انجام پذیر است.

  • کاتر موکت بری فلزی

افراد ایزوگام کار از این تیغ فلزی که مجهز به تیغه‌‌ های آهنی است، جهت برش دقیق و منظم ایزوگام و فویل روی آن ها استفاده می‌ کنند. این کاتر موکت بری مناسب ترین وسیله برای برش ایزوگام به حساب می‌ آید.

  • فندک جرقه­‌ ای

یکی دیگر از لوازم مورد نیاز برای آموزش نصب ایزوگام، فندک جرقه‌ ای می باشد که جهت روشن نمودن مشعل و یا چراغ ایزوگام مورد استفاده قرار می‌ گیرد. توصیه می کنیم که بهتر است از فندک دسته بلند برای این کار استفاده شود، چون که از سوختگی‌‌ های احتمالی نصاب کار جلوگیری به عمل می آورد.

  • کپسول آتش‌ ­نشانی پودری

این ابزار کاربردی به منظور جلوگیری از حوادث غیر مترقبه ای نظیر آتش سوزی در زمان شعله‌‌ ور شدن ایزوگام‌‌ ها به کار برده می شود. به طور کلی بهتر است که ایزوگام کاران یک کپسول آتش‌‌ نشانی نیز در وسایل خود به همراه داشته باشند تا در هنگام گسترش آتش، جهت خاموش کردن از آن استفاده نمایند.

همچنین شما به ابزار های دیگری مانند دستکش برزنتی نسوز، کفش چرم ساق بلند، عینک مخصوص و لباس ضد گرما نیز برای این کار نیاز دارید.

مناسب ترین مکان ها جهت نصب ایزوگام

یکی از بهترین و مناسب ترین مکان ها برای نصب عایق رطوبتی ایزوگام، سطحی است که با قیر زیرسازی شده باشد، و به طور کلی سطوحی که از پیش قیر و گونی هستند و یا آسفالت کاری شده اند، برای چسبیدن ایزوگام کارآمد تر هستند، چرا که قیر درون ایزوگام با قیر موجود بر روی سطح زیرین بر اثر حرارت با هم یکی می شوند.

نکات مهم قبل از نصب و اجرای ایزوگام

در اینجا ما سعی داریم تا نکات مهم قبل از نصب و اجرای ایزوگام را که رعایت آن ها الزامی است را برای شما بیان کنیم.

  • زمانی که در ابتدای کار، شما با برآمدگی روی سطوح مورد نظر خود مواجه شدید، حتما باید آن‌‌ را برداشته تا با سایر نقاط دیگر هم‌‌ سطح و هم‌ تراز باشد.
  • در شرایطی که آب و هوا مساعد نبوده و بارش باران، برف و یا تگرگ صورت می گیرد، باید عملیات نصب ایزوگام را متوقف کرد.
  • در دما های کمتر از 5 درجه سانتی گراد شما نباید عملیات نصب ایزوگام را انجام دهید، زیرا در دمای پایین خاصیت الاستیکی عایق کم شده و در نتیجه ایزوگام بر روی سطوح به خوبی ننشسته و نمی چسبد.

مراحل صحیح نصب ایزوگام

تمامی مراحل صحیح نصب ایزوگام به شرح زیر می باشند، پس با رعایت درست و استاندارد این مراحل عملیات آموزش نصب ایزوگام به طرز صحیحی انجام می پذیرد.

  1. تمیز کردن سطوح اجرایی

باید توجه داشته باشید، سطحی که قرار است زیر ایزوگام قرار بگیرد چه درون ساختمان، چه در پشت بام و یا هر جای دیگر به طور حتم باید عاری از هر گونه گرد‌‌‌‌ و خاک و چربی باشد. اگر سطح مورد نظر تمیز نشده باشد، حتی به وسیله ی پرایمر یا قیر هم نمی‌ توان محل را به‌ خوبی عایق کاری نمود. شما باید بعد از جمع‌‌ آوری گرد و غبار، سنگ ریزه‌‌ ها و … محل مورد نظر را با آب و جارو شسته و پس از خشک شدن کامل آن اقدام به انجام نصب ایزوگام نمایید.

در نظر داشته باشید که در هنگام تمیز نمودن مکان مربوطه با آب، چونکه هنوز عایق کاری انجام نشده ممکن است آب به لایه‌‌ های زیرین نفوذ کرده و در نتیجه موجب خسارت رسیدن به ساختمان شود، پس باید در مصرف آب دقت نمایید.

  1. درزگیری سطوح کار

ممکن است بعد از تمیز کاری مکان اجرای ایزوگام، سطح مربوطه دارای درز و شکاف های زیادی باشد. در این مواقع این ترک ها باید با پرایمر هایی نظیر قیر به خوبی پر و گرفته شوند. البته برای درز های بزرگ‌‌ تر از خمیر های پرایمر استفاده می کنند. نا گفته نماند که پرایمر های آسترسازی که جهت زیرسازی به کار برده می‌‌‌ شوند در دو گروه خمیری و مایع قرار گرفته اند. مواد دیگری که برای این کار استفاده می‌ شوند عبارتند از: ملات ماسه سیمان، سیمان و پوکه معدنی، چسب ماستیک و غیره.

  1. زیرسازی سطوح ایزوگام

باید بدانید که در هنگام آموزش نصب ایزوگام، سطحی با متراژ یک متر مربع، تنها استفاده از نیم لیتر پرایمر مناسب می باشد. زیرسازی سطوحی که زاویه قائمه یا 90 درجه دارند باید با استفاده از سیمان و یا پرایمر درزگیری شوند، همچنین آبراه‌‌ های سقف یا ناودان نیز باید یک الی دو بار زیرسازی شده و بعد از آن ایزوگام روی آن‌ ها اجرا شود. در ساختمان های نوساز که به طور معمول سقف بتنی یا اسکلتی دارند نحوه زیرسازی کمی متفاوت بوده، چرا که در این سازه ها زیرسازی با استفاده از پوکه‌‌ های معدنی و یا سیمان انجام می‌ گیرد.

  1. شیب بندی سطوح نصب

همواره پیش از نصب ایزوگام باید شیب بندی سطح مورد نظر انجام شود، به گونه ای که آب به سمت ناودان، خروجی آب و یا آبرو ها هدایت شود. این مرحله یکی از جمله مراحل بسیار مهم قبل از اجرای ایزوگام است. نصاب ایزوگام در زمان آموزش نصب ایزوگام باید سعی کند تا جهت شیب‌ ها در تمام نقاط حفظ شده و به این ترتیب از مشکلات احتمالی مثل جمع شدن آب در یک نقطه از محل جلوگیری نماید. به همین دلیل عایق‌‌ کاری باید موازی با مسیر شیب انجام شود.

نحوه ی نصب استاندارد ایزوگام

پس از انجام تمامی مراحل قبلی جهت آموزش نصب ایزوگام، حال نوبت به مهم‌ ترین قسمت از آموزش عایق کاری یعنی نحوه ی نصب استاندارد ایزوگام می رسیم. برای این کار نخست باید رول‌‌ های ایزوگام را باز کرده و سپس برچسب و پوشش پلاستیکی آن ها را جدا نمایید.

در زمان باز کردن رول های ایزوگام باید دقت لازم را داشته باشید، چرا که فشار بیش از حد موجب پارگی و ایجاد نقص در آن ها می شود و در نتیجه کیفیت و کارایی ایزوگام کاهش می‌ یابد. بعضی مواقع پیش می آید که برای باز کردن رول‌‌ هایی که خیلی به هم چسبیده‌ اند و به اصطلاح پاشنه در آورده‌ اند، لازم است آن‌ ها را با حرارت مشعل از همدیگر باز نمود.

وقتی که متراژ مکانی که قرار است نصب انجام گیرد خیلی بزرگ باشد، باید آن را به بخش های مساوی تقسیم کرد. با توجه به اینکه عرض همه ی ایزوگام ها یک متر است بر این اساس اگر سطوح را به بخش های 90 سانتی متری تقسیم کنید، ایده ی بسیار مناسبی است. بعد از این کار نصب ایزوگام را از قسمت ناودان‌‌ ها شروع می‌ کنند. اغلب یک تکه ایزوگام را به ابعاد 50 در 50 سانتی متر داخل قیف ناودان و یک لایه یک متری را نیز در جلوی آن نصب می‌ نمایند.

در هنگام نصب، به طور معمول رول 10 متری را به دو قسمت 5 متری تقسیم می نمایند. همچنین جهت هم سطح کردن هر چه بهتر خط تنظیم، از نقطه وسط مکان مورد نظر شروع به کار نصب می‌ کنند. پس از آن به‌ شکل چپ و راست عملیات اجرا را انجام می‌ دهند تا ردیف ها به اندازه 10 سانتی‌ متر روی همدیگر قرار بگیرند. قسمتی از ایزوگام را که باید با مشعل حرارت دهند با استفاده از نایلون می پوشانند به گونه ای که اگر نایلون خیلی ضخیم باشد، باید آن را جدا کرد و اگر بیش از حد نازک باشد، باید حرارت مشعل را بیشتر نمود. سپس لایه عایق را با فشار پا و یا دست، به دو طرف هدایت می کنند تا آن را صاف شده و ناهمواری ها و هوای اضافی آن را از بین ببرند. مرحله آخر این عملیات مربوط به جوشکاری نقاط همپوشانی‌‌ است که توسط شعله کم و به وسیله ی ماله و یا کمچه اجرا می‌ شود. لازم به ذکر است که این‌ کار توجه زیادی می خواهد.

بهترین زمان و فصل مناسب برای اجرای ایزوگام

شرایط آب و هوایی مکان نصب از اهمیت بسیار بالایی در جهت هر چه بیشتر کیفیت کار برخوردار می باشد. بهترین زمان و فصل مناسب برای اجرای ایزوگام فصل تابستان است. البته هوا باید خشک باشد، چرا که اجرای ایزوگام در هوای مرطوب موجب پایین آمدن کیفیت کار می شود. به همین علت زمان اجرای عایق کاری در نقاط مختلف کشور متفاوت می باشد.

با اینکه خشک بودن هوا در کارایی کار موثر است ولی اگر هوا سرد هم باشد، مجددا کیفیت کار پایین خواهد بود. به طور کلی بهترین دمای هوا برای نصب و راه اندازی ایزوگام دمایی بین 10 الی 40 درجه سانتی‌ گراد می باشد و زمان مطلوب در شهری همانند تهران نیز مرداد و شهریور ماه است.

جمع بندی

در نهایت باید بگوییم که آموزش نصب ایزوگام نیاز به دقت، صبر و حوصله زیادی دارد تا کیفیت کار خوبی به دست بیاورید. اگر شما تمامی نکات مربوط به ایمنی کار را در هنگام عایق کاری رعایت نمایید، قطعا با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد. اکثرا فکر می‌ کنند که پشت بام منازل استفاده ی آنچنانی نداشته، ولی در اصل اینطور نبوده و شما می توانید بعد از اینکه از کیفیت کار نصب ایزوگام پشت بام خود اطمینان حاصل کردید از این فضا استفاده لازم را انجام دهید.

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *