زير سازي و آسفالتكاري مرحله ای ویژه در راه سازی و جاده سازی محسوب می شود. زیرسازی آسفالت یک امر بسیار مهم در راهسازی می باشد و عبارت است از آماده سازی محل برای آسفالت می باشد و برای زیرسازی در برخی نقاط نیاز به خاک برداری و در برخی قسمت ها نیاز به خاک ریزی داریم تا بستر مورد نظر پاک سازی شود که در مواردی نیاز به خاک برداری دارد و در جاهایی هم نیاز به خاک ریزی.

اگر زیرسازی و آسفالت كاري اصولی و خوب نباشد، آسفالت و اجرای آسفالت هر چقدر عالی و استاندارد باشد پروژه به نحو احسنت انجام نخواهد شد. در زير سازي خيابان ، راه و جاده ها بايد به نكات زير سازي كه شامل : ميزان رطوبت، استحکام و میزان قدرت پیوند با قیر، مقاومت در مقابل ضربه، مقاومت در مقابل صیقلی شدن و مقاومت در مقابل سایش توجه شود.

به صرفه ترین اجرای مراحل زير سازي و آسفالتكاري راه ها : زیرسازی یکی از مراحل ساخت راه و جاده است. در پروژه های راه سازی و جاده سازی، زیر سازی نقش کلیدی خود را دارا می باشد. زیرسازی و همچنین روسازی یکی از تخصص های برجسته و مهمی است که یک شرکت پیمانکاری باید داشته باشند. زیرسازی و همچنین روسازی یکی از تخصص های برجسته و مهمی است که یک شرکت پیمانکاری باید داشته باشند.

عواملی که در اثر گذر زمان باعث خرابی و از بین رفتن آسفالت می شود شامل،
1-بی کیفیت بودن مواد آسفالت
2-شرایط نامناسب محیطی
3-بار و ترافیک سنگین
4-زیرسازی نامناسب محل

این خرابی ها نیز خود را به صورت های چاله ، ورم آسفالت، شكستگي و ترك سطح، بيرون زدگي قيرهاي آسفالت نشان می دهند.

مراحل زیرسازی آسفالت عبارتند از :
1. از بین بردن پستی و بلندی‌های محل نصب با استفاده از خاک‌برداری یا خاک‌ریزی.
2. اجرای مراحل نصب آسفالت در زمانی که دمای هوا بیش از اندازه سرد یا مرطوب نباشد.
3. پخش یک لایه قیر با ویسکوزیته کم جهت افزایش چسبندگی سطح آسفالت به زمین( مقدار و نوع قیر مصرفی بسته به شرایط آب و هوایی و شرایط سطح مورد نظر برای اجرای آسفالت متفاوت است .
4. اگر سطح زیرین قبلا آسفالت شده است، ابتدا باید سطح آسفالت کاملا تمیز و خشک شود تا آسفالت جدید بتواند به سطح قبلی چسبندگی کافی پیدا کند.

 

 

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *